Sunday, March 14, 2010

77. Al-Mursalat

77. Al-Mursalat

[77]

Summary:

I swear by the emissary winds, sent one after another for men’s benefit.

By the raging hurricanes that scatter things far and wide. Then separate them one from another.

Then I swear by the angels who bring down the revelation. Whether of Justification or of Warning. Assuredly, what you are promised must come to pass.

So when the stars are made to lose their light. The sky is riven asunder. The mountains are blown away as dust. When the messengers are gathered at their appointed time.

To what day is the doom fixed? For the Day of Decision.

And what will make you comprehend what the day of decision is?

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! Did We not destroy the former generations? Then did We follow them up with later generations. Thus do We deal with men of sin.

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! Did We not create you from a base fluid? Then We placed it in a secure resting-place, for a period of gestation, determined according to need? For We do determine according to need as We are the best to determine things.

Ah woe, that Day! to the Rejecters of Truth! Have We not made the earth a place to draw together. Both for the living and the dead. And made therein mountains standing firm, lofty in stature. And We provide for you water, sweet and wholesome?

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! It will be said unto them: “Depart unto that doom which ye used to deny. Depart ye to a Shadow of smoke ascending in three columns”. Which yields no shade of coolness, and is of no use against the fierce Blaze. Surely it sends up sparks like palaces. As if there were a string of yellow camels marching swiftly.

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! That will be a Day when they shall not be able to speak. And permission shall not be given to them so that they should offer excuses.

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! That will be a Day of Sorting out! We shall gather you together and those before you! So if you have a plan, plan against Me now.

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! As to the Righteous, they shall be amidst cool shades and springs of water fountains. And they shall have fruits, all they desire. Eat and drink pleasantly because of what you did. Surely thus do We reward the doers of good.

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! Eat and enjoy yourselves now, but for a little while, for that you are Sinners and surely you are guilty.

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! When it is said to them: “Bow down”, they do not bow down, they ignore.

Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth! Then what announcement or message, after that, will they believe?


--------------------------------------------------------------------------

77. Al-Mursalat

001 I swear by the emissary winds, sent one after another for men’s benefit.

002 By the raging hurricanes.

003 And scatter things far and wide.

004 Then separate them one from another.

005 Then I swear by the angels who bring down the revelation,

006 Whether of Justification or of Warning.

007 Assuredly, what ye are promised must come to pass.

008 So when the stars are made to lose their light.

009 And when the sky is riven asunder.

010 And when the mountains are blown away as dust.

011 And when the messengers are gathered at their appointed time.

012 To what day is the doom fixed?

013 For the Day of Decision.

014 And what will make you comprehend what the day of decision is?

015 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

016 Did We not destroy the former generations?

017 Then did We follow them up with later generations.

018 Thus do We deal with men of sin.

019 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

020 Did We not create you from a base fluid?

021 Then We placed it in a secure resting-place.

022 For a period of gestation, determined according to need?

023 For We do determine according to need; for We are the best to determine things.

024 Ah woe, that Day! to the Rejecters of Truth!
025 Have We not made the earth as a place to draw together.

026 Both for the living and the dead.

027 And made therein mountains standing firm, lofty in stature and provided for you water, sweet and wholesome?

028 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

029 It will be said unto them: “Walk on to that which you called a lie”.

030 Walk on to the covering having three branches.

031 Which yields no shade of coolness, and is of no use against the fierce Blaze.

032 Surely it sends up sparks like palaces.

033 As if there were a string of yellow camels marching swiftly.

034 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

035 That will be a Day when they shall not be able to speak.

036 And permission shall not be given to them so that they should offer excuses.

037 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

038 That will be a Day of Sorting out! We shall gather you together and those before you!

039 So if you have a plan, plan against Me now.

040 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

041 As to the Righteous, they shall be amidst cool shades and springs of water fountains

042 And they shall have fruits, all they desire.

043 Eat and drink pleasantly because of what you did.

044 Surely thus do We reward the doers of good.

045 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

046 O ye unjust! Eat ye and enjoy yourselves but for a little while, for that ye are Sinners and surely you are guilty.

047 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

048 And where it is said to them: “Bow down”, they do not bow down.

049 Ah woe, that Day, to the Rejecters of Truth!

050 Then what announcement or message, after that, will they believe?


=====================================================

77. Al-Mursalat (Yang Diutus)

RENGKASAN:

Demi makhluk yang dihantarkan berturut-turut menjalankan tugasnya, yang merempuh mara dengan sekencangnya. Yang menyebarkan pengajaran dan peringatan dengan sebaran yang sesungguhnya. Serta memisahkan yang benar dengan yang salah dengan pemisahan yang sejelasnya. Lalu menyampaikan pengajaran dan peringatan kepada manusia. Untuk menghapuskan kesalahan orang yang bertaubat serta memperbaiki keadaan dirinya, dan untuk menakutkan orang yang ingkar derhaka.

Sumpah demi sumpah sesungguhnya segala yang dijanjikan kepada kamu tetap berlaku.

Oleh itu, apabila bintang-bintang binasa dan hilang lenyap, apabila langit terbelah, apabila gunung-ganang hancur lebur berterbangan, apabila rasul ditentukan waktunya untuk dipanggil menjadi saksi terhadap umatnya.

Maka sudah tentu manusia akan menerima balasan masing-masing.

Jika ditanya: “Ke hari yang manakah perkara yang besar itu ditangguhkan?” Jawabnya: “Ke hari pemutusan hukum”. Apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari pemutusan hukum itu?

Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan apa yang dijanjikan oleh Rasulnya! Bukankah Kami telah binasakan orang terdahulu yang ingkar derhaka, seperti kaum Nabi Nuh, Aad dan Thamud? Kemudian kami iringi mereka dengan membinasakan orang yang ingkar derhaka dari kaum yang datang kemudiannya. Demikian cara kami lakukan terhadap sesiapa yang berdosa.

Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan apa yang Kami janjikan! Bukankah Kami telah menciptakan kamu dari air benih yang sedikit dipandang orang? Lalu Kami jadikan air benih itu pada tempat penetapan yang kukuh. Hingga ke suatu masa yang termaklum? Serta Kami tentukan keadaannya, maka Kamilah sebaik-baik yang berkuasa menentukan dan melakukan setiap sesuatu!

Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan kekuasaan Kami! Bukankah Kami telah menjadikan bumi sebagai tempat penampung dan penghimpun penduduknya? Yang hidup dan yang mati? Dan Kami telah jadikan di bumi, gunung-ganang yang menetapnya, tinggi menjulang. Dan Kami telah memberi minum kepada kamu air yang tawar lagi memuaskan dahaga?

Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan nikmat pemberian Kami! Dikatakan kepada mereka semasa ditimpa azab: “Pergilah kepada azab yang dahulu kamu mendustakannya. Pergilah kamu kepada naungan asap neraka yang bercabang tiga. Yang tidak dapat dijadikan naungan dan tidak dapat memberikan sebarang lindungan dari julangan api neraka. Sesungguhnya neraka itu melemparkan bunga api sebesar bangunan besar. Banyaknya dan warnanya bunga api itu seolah-olah rombongan unta kuning”.

Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan keadaan yang demikian. Inilah hari mereka tidak dapat berkata-kata, kerana masing-masing terpinga-pinga ketakutan. Dan tidak pula diizinkan mereka bercakap, maka mereka tidak dapat meminta maaf.

Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan hari akhirat! Inilah hari pemutusan hukum yang menentukan siapa yang benar dan siapa yang salah. Kami himpunkan kamu bersama orang yang terdahulu dari kamu. Oleh itu, kalau kamu ada sebarang tipu-helah melepaskan diri, maka cubalah kamu lakukan terhadap azabKu.

Kecelakaan besar pada hari itu, bagi orang yang mendustakan apa yang telah dijanjikan oleh Allah! Sesungguhnya orang yang bertaqwa berada di tempat teduh yang dipenuhi pelbagai nikmat dan yang berdekatan dengan matair yang mengalir. serta menikmati buah-buahan dari segala jenis yang mereka ingini. Pada ketika itu dikatakan kepada mereka: “Makanlah dan minumlah kamu dengan lazatnya, disebabkan apa yang kamu telah kerjakan”. Sesungguhnya, demikianlah Kami membalas orang yang berusaha mengerjakan amal yang baik.

Kecelakaan besar pada hari itu, bagi orang yang mendustakan nikmat Syurga! Makanlah dan bersenanglah kamu wahai orang yang ingkar derhaka sementara waktu hidup, kemudian kamu akan menghadapi bahaya, kerana sesungguhnya kamu adalah orang yang berdosa.

Kecelakaan besar pada hari itu, bagi orang yang mendustakan amaran Allah. Dan apabila dikatakan kepada mereka yang ingkar: “Taatlah dan kerjakanlah sembahyang”, mereka enggan mengerjakannya.

Kecelakaan besar pada hari itu, bagi orang yang mendustakan perintah Allah dan laranganNya! Kalau mereka tidak juga mahu beriman kepada keterangan yang tersebut maka kepada perkataan yang mana lagi, sesudah itu, mereka mahu beriman?


TAMAT Rengkasan


77. Al-Mursalat (Yang Diutus)

[1] Demi makhluk yang dihantarkan berturut-turut menjalankan tugasnya.

[2] Juga yang merempuh mara dengan sekencangnya.

[3] Dan demi makhluk yang menyebarkan pengajaran dan peringatan dengan sebaran yang sesungguhnya.

[4] Serta yang memisahkan antara yang benar dengan yang salah dengan pemisahan yang sejelasnya.

[5] Lalu menyampaikan pengajaran dan peringatan kepada manusia.

[6] Untuk menghapuskan kesalahan orang yang bertaubat serta memperbaiki keadaan dirinya dan untuk menakutkan orang yang ingkar derhaka.

[7] Sumpah demi sumpah sesungguhnya segala yang dijanjikan kepada kamu tetap berlaku.

[8] Oleh itu, apabila bintang-bintang binasa dan hilang lenyap.

[9] Dan apabila langit terbelah.

[10] Dan apabila gunung-ganang hancur lebur berterbangan.

[11] Dan apabila Rasul-rasul ditentukan waktunya untuk dipanggil menjadi saksi terhadap umatnya, maka sudah tentu manusia akan menerima balasan masing-masing.

[12] Jika ditanya: “ke hari yang manakah perkara yang besar itu ditangguhkan?”

[13] Jawabnya: “Ke hari pemutusan hukum”.

[14] Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari pemutusan hukum itu?

[15] Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan apa yang dijanjikan oleh Rasulnya!

[16] Bukankah Kami telah binasakan orang terdahulu yang ingkar derhaka, seperti kaum Nabi Nuh, Aad dan Thamud?

[17] Kemudian kami akan iringi mereka dengan membinasakan orang yang ingkar derhaka, dari kaum-kaum yang datang kemudiannya.

[18] Demikian cara kami lakukan terhadap sesiapa yang berdosa.

[19] Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan apa yang Kami janjikan!

[20] Bukankah Kami telah menciptakan kamu dari air benih yang sedikit dipandang orang?

[21] Lalu Kami jadikan air benih itu pada tempat penetapan yang kukuh.

[22] Hingga ke suatu masa yang termaklum?

[23] Serta Kami tentukan keadaannya, maka Kamilah sebaik-baik yang berkuasa menentukan dan melakukan tiap-tiap sesuatu!

[24] Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan kekuasaan Kami!

[25] Bukankah Kami telah menjadikan bumi sebagai tempat penampung dan penghimpun penduduknya?

[26] Yang hidup dan yang mati?

[27] Dan Kami telah jadikan di bumi: gunung-ganang yang menetapnya, yang tinggi menjulang; dan Kami telah memberi minum kepada kamu air yang tawar lagi memuaskan dahaga?

[28] Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan nikmat pemberian Kami!

[29] Dikatakan kepada mereka semasa ditimpakan dengan azab: “Pergilah kepada azab yang dahulu kamu mendustakannya.

[30] “Pergilah kamu kepada naungan asap neraka yang bercabang tiga”

[31] “Yang tidak dapat dijadikan naungan, dan tidak dapat memberikan sebarang lindungan dari julangan api neraka”.

[32] “Sesungguhnya neraka itu melemparkan bunga api, yang besarnya seperti bangunan besar”.

[33] “Banyaknya dan warnanya bunga api itu seolah-olah rombongan unta kuning”.

[34] Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan keadaan yang demikian.

[35] Inilah hari mereka tidak dapat berkata-kata, kerana masing-masing terpinga-pinga ketakutan.

[36] Dan tidak pula diizinkan mereka bercakap, maka mereka tidak dapat meminta maaf.

[37] Kecelakaan besar, pada hari itu, bagi orang yang mendustakan hari akhirat!

[38] Inilah hari pemutusan hukum yang menentukan siapa yang benar dan siapa yang salah. Kami himpunkan kamu bersama orang yang terdahulu dari kamu.

[39] Oleh itu, kalau kamu ada sebarang tipu-helah melepaskan diri, maka cubalah kamu lakukan terhadap azabKu.
[40] Kecelakaan besar pada hari itu, bagi orang yang mendustakan apa yang telah dijanjikan oleh Allah!

[41] Sesungguhnya orang yang bertaqwa berada di tempat teduh yang dipenuhi pelbagai nikmat dan yang berdekatan dengan matair yang mengalir.

[42] Serta menikmati buah-buahan dari segala jenis yang mereka ingini.

[43] Pada ketika itu dikatakan kepada mereka: “Makanlah dan minumlah kamu dengan lazatnya, disebabkan apa yang kamu telah kerjakan”.

[44] Sesungguhnya, demikianlah Kami membalas orang yang berusaha mengerjakan amal yang baik.

[45] Kecelakaan besar pada hari itu, bagi orang yang mendustakan nikmat Syurga!

[46] Makanlah dan bersenanglah kamu wahai orang yang ingkar derhaka sementara waktu hidup, kemudian kamu akan menghadapi bahaya, kerana sesungguhnya kamu adalah orang yang berdosa.

[47] Kecelakaan besar pada hari itu, bagi orang yang mendustakan amaran Allah.

[48] Dan apabila dikatakan kepada mereka yang ingkar: “Taatlah dan kerjakanlah sembahyang”, mereka enggan mengerjakannya.

[49] Kecelakaan besar pada hari itu, bagi orang yang mendustakan perintah Allah dan laranganNya!

[50] Kalau mereka tidak juga mahu beriman kepada keterangan yang tersebut maka kepada perkataan yang mana lagi, sesudah itu, mereka mahu beriman?



Tags: Al-Mursalat, Mekah

No comments:

My Blog List