Friday, April 03, 2009

TASKIRAH TERATAI - MARYAM BINTI IMRAN

Maryam adalah wanita suci yang tiada sifat keburukan dan tinggal di Masjid Nabi Zakaria. Beliau mendapat wahyu melalui Jibril yang menyatakan yang Marian akan mendapat anak yang akan dinamakan Isa yang akan diantaranya, menjadi terkenal di dunia dan akhirat, yang boleh bercakap semasa kecil dan mengajar ketika dewasa. Juga Beliau akan di ajar kitab i.i. ilmu agama.

Maryam kurang yakin kerana beliau tidak berkahwin tapi ni adalah tak mustahil kerana Allah boleh hanya menyatakan "kun fayakun" dan apa saja kehendah Allah akan menjadi.

Cerita yang sama tercatat juga di dalam surah (019) Maryam sapertimana di bawah ini:

Maryam terkejut apabila ada lelaki bersamanya. Lelaki itu adalah Jibril yang merupa sebagai manusia yang menyatakan bahawa Maryam akan menandung dan mendapat anak lelaki.

Maryam telah mengasingkan dirinya ketika hendak melahirkan kandungannya di suatu tempat yang tersedia pohon dan buat tamar dan air dari anak sungai.

Selepas melahirkan Isa Maryam telah balik ke kampungnya. Nabi Zakaria mengetahui keadaan Maryan yang mengandung tanpa lelki ini kerana telah di wahyukan Allah. Jadu keluarga Mariam tidak terkejut atas keadaan Maryam ini.

Tapi orang kampunynya yang tak tahu menahu tentang oerkara ini telah mencemuh Maryam. Tapi Maryam tidak berkata apa-apa tapi hanya memberi isharat supaya menyayakan perkara tersebut kepada bayinya yang baru lahir.

Nabi Isa (bayi tersebut) telah menyatakan hal sebenar dan yang ia akan menjadi nabi nanti.



No comments:

My Blog List