Wednesday, November 12, 2008

MASAALAH

Adakah tuan bermasaalah?

Sudah tentu.

Kalau anda menjawab "saya tiada masaalah" tentulah anda tidak bercakap benar, kerana setiap insan ada masaalah. Ini adalah satu sunatullah, ketentuan Allah di dunia ini.

Ada orang kata kalau banyak masaalah lagi baik. Ini kerana katanya, kita akan rasa bahagia dan seronok puas hati apabila dapat mengatasi masaalah tersebut.

Contoh:
Pelajar sekolah bermasaalah untuk belajar. Tapi dia tak lari dari masaalah tersebut. Dia terus tekun belajar. Berbagai cara dibuatnya untuk terus mengatasi masaalah pelajarannya. Hasilnya dia akan berjaya mengatasi masaalahnya bila dia lulus peperiksaan, dengan cemerlang pula.

Pemuda miskin boleh berjaya jika ia tak lari dari masaalah kemiskinannya. Allah membekalkannya badan yang sihat, otak yang baik dan suasana alam keliling yang berpotensi. Yang perlu untuknya ialah mengatasi masalahnya dengan berbagai cara.

Orang seberang boleh berjaya walau pun datang ke sini sehelai sepinggang dengan membawa bag galasnya. Bangsa asing dulunya papa kendana berjaya sekarang di bumi Malaysia ini.


Kenapa tidak pemuda ini?

Pemuda ini boleh berjaya jika dia terus berusaha menyelesaikan masaalahnya. Tanpa usaha gigih ia akan terus berada dalam dalam kemiskinannnya.

Dulu ada motto USAHA TANGGA KEJAYAAN.


Dua contoh orang tempatang berjaya:
Boon Siew boleh jadi jutawan sebab berusaha memohon mendapatkan hak mengedar motor koman Honda yang pada mulanya telah ditawarkan kepada seorang Syed oleh pehak Honda Jepun. Goh Tong menjadi jutawan kerana burusaha mendapatkan hutan tebal yang orang lain tak mahu.

Tatacara menyelesaikan masaalah:

Syaratnya:
1. Masaalah mestilah diatasi - dengan berbagai cara.
2. Masalah jangan dilupakan - satu caranya saperti berikut.


2a. Catatkan semua masaalah yang ada (masaalah besar dan kecil)
2b. Baca catatan tersebut setiap hari/masa
2c. Cuba atasinya masaalah yang tercatat
2d. Apabila masaalah tersebut diatasi, tandakan pada catatan dan tulis komen pendek padanya

Catatan ini adalah rekod kejayaan anda mengatasi masaalah. Masaalah yang belum diatasi akan terus berada dalam catatan tersebut tanpa komen kejayaannya. Tak apa!.

Sesekai, kaji apakah kejayaan dan kegagalan anda menghadapi masaalah anda. Terbaik jika semua masalah dapat dicatat supaya kita tahu semua kejayaan dan kegagalan kita. Di penghujung/awal tahun bila orang lain memikirkan apa kejayaan yang hendak dicapai, kita membuat perkiraan apa kejayaan yang telah kita capai. Dan apa yang belum kita capai.

Ini termasuklah sudahkah kita selesaikan masaalah orang berhutang kepada kita tapi belum lagi dibayarnya.









Dipetik dan diolah dari: Rahsia Kejayaan

No comments:

My Blog List