Sunday, November 09, 2008

MASAALAH SAHABAT KITA


Adakah sahabat atau teman anda bermasaalah?


Sudah tentu kerana semua manusia pasti ada masaalah. Ada yang bermasaalah besar dan ada yang bermasaalah kecil. Ada yang boleh diselesaikan dengan mudah dan ada yang mengambil masa, tenaga dan akal fikiran yang lebih.

Kadang-kadang sahabat menghadapi masaalah yang sangat sukar beliau atasinya.

Adakah anda boleh menolong? Tentu boleh.

Ada satu cara berbuat demikian. Caranya sangat mudah dan hanya memerlukan suara kita.

Caranya:
Ajukan berbagai soalan kepada sahabat tersebut sehingga beliau sendiri dapat jawapan kepada masaalahnya. Ajukan banyak soalan kepadanya sehingga dia dapat berfikir ke arah menyelesaikan masaalah tersebut.

Cara ini telah banyak dicuba oleh pakar-pakar saikoloji dan terdapat dalam tiori mereka.

Soalan yang ditanya tak perlu ada lojiknya atau releven dengan masaalah yang dihadapinya. Tujuan soalan tersebut ialah untuk meransangkan fikirannya untuk berfikir, mengingatkan ilmu yang dilupainya dan untuk membuang "karatnya".

Anda soal, dia jawab. Anda soal, dia jawab. Anda soal, dia jawab. Jawapannya mesti disebutnya supaya kita ada modal untuk menyoal soalan berikutnya

Sessi soal jabat ini lama kelamaan akan membolehnya mendapat jawapan kepada masaalah yang dihadapinya.

Kita rasa bila bermasaalah kita perlu mencari jalan keluar yang lojik dan fikiran kita akan menganalisa benda-benda yang lojik sahaja. Tapi ini tak benar kerana masaalah atau idea boleh didapati dari fikiran yang tak lojik.

Contohnya:
Dua jurutera Jerman pernah berborak dan borak mereka berkisar kepada kenapa roda kereta tak empat segi dan perlu bulat. Mereka nak buat roda empat segi yang lebih baik dari roda bulat.

Pendekkan cerita hasil perbincangan tak lojik dan mengarut mereka ini telah menghasilkan apa yang kita gunakan sekarang, yaitu sistem suspensi kereta. Untuk menggunakan roda empat segi mereka mesti mereka satu sistem suspensi yang membolehkan penumpang kereta (dan drebarnya) merasa selesa di dalam kereta tersebut.

Asalnya diilhamkan secara
tak lojik oleh dua jurutera syarikat Lotus.


Jadi soalan tak lojik yang anda ajukan kepada sahabat anda mungkin akan menjanakan idea kepadanya untuk menyelesaikan masaalahnya.

Sabenarnya semasa kita menyelesaikan apa-apa masaalah kita banyak mengajukan soalan kepada otak kita, dan otak kita mencari jawapannya. Sehinggalah masaalah tersebut diselesaikan. Kalau tak diselesaikan otak kita akan terus mengajukan soalan untuk dijawabnya.

Tapi kalau kita give up, otak kita akan berhenti bertanya dan menjawabnya. Kesannya - masaalah tersebut akan terus menghantui kita.

Bila kita mengajukan soalan kepada sahabat kita, kita sabenarnya meneruskan kegiatan otaknya menjawab soalan dan mencari penyelesaian kepada masaalahnya. Bezanya ialah sahabat kita telah menggunakan dua otak yang berlainan, otak dia dan otak kita.

Kesannya jika diusahakan pasti berjaya, InshaAllah.

Cubalah tolong sahabat kita yang bermasaalah. Ada ganjarannya . . .

"Termasuk kalau nasib baik dia akan belanja minum"

Dan kalau kita ada masaalah yang tak boleh diselesaikan kita boleh menyuruh sahabat kita mengajukan soalan-soalan bagi meransangkan jawapan kepada masalah kita


Petikan dan olahan dari: Rahsia Kejayaan

No comments:

My Blog List