Sunday, July 04, 2010

11. SURAH HUD

11. SURAH HUD

(Klik sini untuk Baca dan Dengar)


Surah ini mencatatkan kuasa dan sifat Allah: Kepadanya kita akan dikembalikan selepas matinya kita, yang mengetahui segalanya tentang kita walaupun kita cuba menyembunyikannya, yang sentiasa menyediakan rezeki bagi makluk ciptaanNya, yang menjadikan bumi dan langit dan segala yang ada pada dan di antaranya, yang menghidupkan semula manusia setelah matinya dan yang tak bercadang membinasakan sesebuah negeri selagi ada manusia penduduknya yang masih memperbaiki diri mereka sendiri.

Allah berupaya menjadikan manusia dalam agama yang satu tetapi tidak berbuat demikian dan manusia terus bertelagah sama sendiri. Allah juga telah berjanji untuk memasukkan manusia dan jin yang berdosa ke dalam neraka.

Maka sembah dan taatkanlah Allah, Tuhan kita.

Juga memperkatakan tentang sifat dan tujuan Al Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW untuk digunakan sebagai panduan dan amaran kepada manusia.

Juga memperkatakan sikap manusia yang bila diberi rahmat dan kesenangan akan merasa riang ria dan megah dan apabila nikmat dan kesenangan itu di tarik balik akan merasa putus asa dan keciwa. Hanya manusia yang sabar dan mengerjakan amal soleh akan memperolehi keampunan Allah dan mendapat pahala yang besar.

Surah Hud ini juga memperkatakan sejarah nabi utusan Allah termasuklah Nabi Nuh, Nabi Hud, Nabi Soleh, Nabi Ibrahim, Nabi Lut, Nabi Syuib dan Nabi Musa. Kesah nabi dan rasul ini bertujuan menguatkan hati dan menjadikan mengajaran kepada manusia yang beriman.

Juga diterangkan dalam Surah ini sifat dan perangai gulungan yang kufur ingkar.

Surah Hud dan Rengkasan (terjemahan) Surah ini dicatatkan di bawah ini:




















No comments:

My Blog List