Tuesday, March 17, 2009

TASKIRAH TERATAI



Islam mengajar beberapa adab ketika kita hendak tidur. Diantaranya ialah kit perlu mengambil wudu' sebelum tidur. Kemudian kita perlu berfikir tentang diri kita di sisi Allah, apa kebaikan yang kita telah buat dan apa kekurangan kita yang perlu kita perbetukan. Jangan lupa pula untuk niat untuk akan bangun beribadat di waktu malam.

.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

Beriman pada Kada' dan Kado.

Takdir adalah ketetapan Allah yang kita tak tahu sebelum tiba masanya. Manusia hanya boleh berusaha dan kesan usahanya adalah ketentuan Allah.

Tanpa usaha makanan tak akan masuk mulut dan jika tidak diusahakan menelannya makanan akan tidak masuk perut kita. Lepas menelannya kita bolehlah tawakkal. Itu urusan perut kita. http://kelasdewasa.blogspot.com/2009/03/taskirah-ubudiah.html Termakan yang baik maka baiklah kesannya. Termakan racun kalau sedikit badan kita boleh melawannya, InshaAllah, dengan enzaim dan antibodi yang dibekal Allah. Kalau banyak kita kenalah usaha ke Hospital atau Klinik.

Kita perlu berfikir dan berusaha. Hasilnya adalah ketentuan Allah. Tapi biasanya jika kita berusaha lebih maka hasilnya tentulah lebih dan kalau usaha kita kurang hasilnya kuranglah. Tapi tak mustahil dengan usaha sedikit kita akan dapat banyak dan dengan usaha banyak hasilnya sedikit sahaja. Di sini perlunya otak yang berfikir untuk mendapatkan yang terbaik dengan menggunakan olahan cara dan streteji terbaik.

Usaha kita mungkin berjaya dan mungkin juga gagal. Bersyukurlah jika menemui kejayaan dan kegagalan adalah ujian Allah dan jika kita bersabar serta bertindak bijak akan menghasilkan pahala. Jika kita bertindak melulu mungkin akan menghasilkan dosa pula.

Kegagalan adalah cabaran. Jika disambut dengan baik dan bersabar maka kita akan berjaya, dengan izin Allah. Allah tidak akan mengecewakan hambanya yang gigih berusaha.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Sabda Nabi Muhammad SAW (maksudnya):

"Tidak berimanlah seorang itu jika tidak aman jirannya sebab perangainya/kejahatannya"

"Tidak berimanlah seorang itu jika ia kenyang tetapi jirannya kelaparan



No comments:

My Blog List