Wednesday, July 30, 2008

Tingkap Johari


TINGKAP JOHARI

Tulisan lengkap mengenai tajuk ini boleh baca di Internet dalam tajuk Johari Window . Terdapat lebih 135 ribu artikel mengenainya, termasuklah:-

http://www.businessballs.com/johariwindowmodel.htm

Sekadar rengkas Tingkap Johari adalah berikut:

Manusia tak tahu semua. Ilmu yang diberi adalah tak semana kadarnya. Dan yang diberi berbeza-beza antara kita.

Tentang diri kita pun kita tak tahu semuanya. Setuju ? . . . . .

Tiori ini mengkaji tentang diri manusia, ya itu kita.

Kita tahu tentang diri kita. Tapi adakah kita tahu semuanya tentang diri kita? Tentu tidak. Ada perkara tentang diri kita yang kita tak tahu. Terlalu banyak tentang diri kita yang kita tak tahu. Setuju? . . . . . . . . .

Orang lain juga tahu tentang diri kita. Tapi mereka tak tahu semua tentang diri kita.

Perkara "kita tahu orang tak tahu, kita tak tahu dan orang tahu" ini di terjemahkan kepada rajah oleh Johari saperti beikut.

Petak 1 (warna putih) menunjukkan apa yang kita tahu tentang kita dan apa yang orang lain tahu tentang kita (terbuka). Kotak 2 (merah) menunjukkan apa yang kita tak tahu tentang kita tapi orang lain tahu tentang kita (buta). Kotak 3 (hijau) menunjukkan apa yang kita tahu tentang kita tapi orang lain tak tahu tentang kita (rahsia). Dan kotak 4 (kelabu) menunjukkan kita tak tahu dan orang lain pun tak tahu.

Kotak/petak 1, 2, 3 dan 4 berubah bergantung kepada keadaan. Bagi seorang pendiam dan tak cakap banyak petak 3nya mungkin besar sebab orang lain tak tahu tentangnya.


Tiori ini diperkenalkan oleh Joseph Luft and Harrington Ingham. Nama mereka digabung menjadi JOHARI. Macam nama orang Melayu pula.

Layarilah Internet untuk penerangan yang lebih.



Yang tahu semua? . . . . . . Kita semua dah tahu jawapannya.

AMPS080730

No comments:

My Blog List